پرچم کشورهای خارجی

تاریخچه پرچم افغانستان

تاریخچه پرچم افغانستان

تاریخچه پرچم افغانستان

در ادامه معرفی و آشنایی با پرچم ملل و کشورها در این مقاله قصد بررسی روند و سرگذشت تاریخچه پرچم افعانستان را داریم. افغانستان که روزگاری جزو از کشور و سرزمین ایران بوده از مشترکات زیادی با ایران دارد. رنگ پرچم افغانستان شامل؛ سیاه، سرخ و سبز با نشان ملی در وسط به رنگ سفید است. طراحی اولیه این پرچم به سال 1919میلادی (1298 شمسی) و بعد از استقلال این کشور صورت گرفت. نکته جالب در مورد پرچم افغانستان 18 بار تغییر در طرح پرچم فقط در قرن 20 می باشد. ماهیت و هسته اصلی طراحی پرچم این کشور استفاده از المان و نمادهای دین اسلام بوده است. در ادامه به تاریخچه پرچم افغانستان و نکات جالب این کشور خواهیم پرداخت.

ایران پرچم یک مجموعه تولیدی پرچم در کشور بوده که در جهت آگاه سازی و معرفی تاریخ پرچم کشورها مقالات متعددی را منتشر میکند. همچنین از این مجموعه امکان ثبت سفارش پرچم و خرید پرچم فراهم با استفاده از شماره تماس زیر فراهم میباشد.

تماس با ما

پرچم افغانستان در قرن 20 میلادی در حدود 20 بار تغییر کرد که این در بین پرچم ملل مختلف یک آمار بسیار بالا بشمار میرود. تمام نمادهای پرچم افغانستان از شعارهای بنیادین دین اسلام گرفته شده است.

معنی رنگهای پرچم افغانستان چیست؟

سه رنگ اصلی پرچم افغانستان مانند سایر پرچم کشورها به تاریخ و سرگذشت آن کشور بازمیگردد. رنگ سیاه پرچم نمادی و المان برای یادآوری تاریخ تاریک این کشور در زمان اشغال و مستعمره بریتانیا میباشد. همچنین رنگ قرمز پرچم به یاد حماسه آفرینی و رشادت کسانیکه در راه استقلال این کشور جان خود را از دست دادند. رنگ سبز نشانی و المانی برای آینده، امید و رفاه در این کشور میباشد. رنگهای اصلی پرچم توسط امانالله شاه در سال 1928 بعد از بازدید از اروپا انتخاب شد. نوارهای افقی پرچم افغانستان در زمان بازدید امانالله در اروپا از پرچم آلمان برداشته شد.

مقاله پیشنهادی: تاریخچه پرچم آلمان

سه رنگ الهام بخش پرچم افغانستان

سه رنگ الهام بخش پرچم افغانستان

معنی نشان وسط پرچم

نشان وسط پرچم یک مسجد و منبر در کنار دو پرچم ملی با رنگ سفید طراحی و قرار دارد. تاریخ 1919 در پایین نشان به تاریخ استقلال از بریتانیا اشاره دارد. قسمت بالایی نشان، تکبیر الله اکبر و عبارت شهادتین مورد استفاده میباشد. در کل نشان و نماد وسط پرچم از دین اسلام و آئین و کلمات بنیادین آن اقتباس گرفته شده است.

چرا پرچم افغانستان سه رنگ میباشد؟

پایه و اسال انتخاب سه نوار افقی رنگی برای پرچم، پرچم آلمان میباشد. امانالله شاه که در آن زمان به همراه همسر خود در مسافرت اروپا بود بعد از مشاهده پرچم آلمان بسیار مجذوب آن شد. بعد از بازگشت او به کشور، پرچم ملی افغانستان دچار تغییراتی همانند پرچم آلمان شد. از آن سال در تمامی المان ها از نماد مسجد استفاده شد. در سال 1928 برای اولین بار خوشه گندم به پرچم اضافه شد.

روند تغییر پرچم افغانستان

روند تغییر پرچم افغانستان

ظهور مجدد امارت اسلامی

بعد از خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021 و به قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی پرچم افغانستان تغییر کرد. این پرچم از سال 1997 تا 2001 نیز پرچم افغانستان بود تا آمریکا با حمله به افغانستان طالبان را کنار زد و یک حکومت جمهوری شکل گرفت. بعد از تغییر پرچم توسط طالبان شهرهای جلال آباد دچار آشوب شد معترضان با حمل پرچم سابق افغانستان به خیابان‌ها ریختند. ابعاد و تناسب پرچم افغانستان 2 به 3 بوده و از سه نوار هم عرض و مساوی تشکل شده است. در وسط پرچم شهادتین دین اسلام به کلمه لا اله الا الله محمد رسول الله قرار دارد.

پرچم امارت اسلامی افغانستان طالبان

پرچم امارت اسلامی افغانستان طالبان

جغرافیا افغانستان

کشور افغانستان که مدت طولانی جزو خاک ایران بوده مانند ایران از قدمت و فرهنگ بالایی برخوردار است. جمعیت کشور افغانستان چیزی در حدود 40 میلیون نفر و در رتبه 37کشورهای جهان قرار دارد. ایران از غرب، پاکستان از جنوب و شرق، تاجیکستان از شمال و ازبکستان، ترکمنستان و چین از شمالی شرقی با افغانستان دارای مرز است. زبان رسمی این کشور پشتو یا فارسی دری میباشد. وضعیت آب و هوایی این کشور مشابه ایران بوده و تابستانی خشک و زمستانی سر دارد. از لحاظ منابع طبیعی افغانستان دارای معادن طلا، فیروزه، زمرد و زغال سنگ است. دلیل اصلی عقب افتادگی این کشور جنگ های متعدد و طولانی داخلی و خارجی آن میباشد. سرزمین افغانستان امروز در گذشته بنام خراسان و قبل از آن بنام آریانا شناخته میشد.

پرچم یک ملت نشان دهنده فرهنگ و رسوم و هویت آن میباشد. تاریخچه پرچم افغانستان مانند سایر پرچم کشورها در طول تاریخ تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است. تغییرات عمده و گسترده در پرچم به تنوع جامعه و طیف وسیعی از بافت اجتماعی آن اشاره دارد. 

برای ارسال نظرات خود و یا مشاهده صفحه توییتر ایران پرچم کلیک کنید.

تنظیم و گردآورنده: ایران پرچم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *